|
|
|
|
|
|
|
||
Azt képzeljük, hogy lesz egyszer Budapesten egy látványosság Budapestről, amit látogatni és szeretni fognak a budapestiek, a vidékiek, a külföldiek (hiszünk benne). Azt képzeljük, hogy ennek van értelme. Azt képzeljük, hogy ebben a látványosságban a nézők ámulnak, és bámulnak, örvendeznek és lelkesednek, és végül boldogan távoznak. Volt egy jó napjuk és eljönnek máskor is. Elmesélik másoknak, hogy mit éltek át, és elhoznak másokat is. Azt mondják nekik, hogy ezt ezt látni kell.
Mert olyat lehet itt látni, amit másutt sehol. Egyszerre látják itt a magyar fővárost térben és időben.
|
||
Hol kezdődik Budapest az időben?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ahhoz, hogy e nagy városnak megérezzük az ízét, el kell távolodnunk tőle. Képzeljük el: mintha a Margít híd közepén állnánk, a járdán. Mögöttünk a sziget, előttünk a folyó.
Felülemelkedünk a hétköznapokon,
szószerint (titkos mechanizmusok emelnek). Úgy nézzük meg a várost,
ahogy csak a madarak látják.
|
||
|
A mini város- és épületmakettek egész Európában sikerrel vonzzák a látogatókat. Ezek a látványosságok turisztikai, oktatási, történeti, esztétikai eszközök. Gyermekiek, liliput-városok, de elvarázsolják a felnőtteket is.
|
|
|
||
A látogatók a korlátig mennek és néhány pillanatot még várakoznak. Enyhe, kellemesen langyos szél fúj. Fokozatosan erősödve zene tölti be a teret. Megjelenik most már a fény is. Nem messze a szemhatártól lassan beúszik egy kisebb színpad, amelyen − kellő megvilágítás után − zöldellő, erdős-mezős szelíd dombok alatt a kanyargó folyó, a Duna látható. Fehéren izzik a Gellérthegy. A baloldal a festett végtelenben, a jobb oldal a dombokon tűnik el.
|
|
|
|
Egy mesélő hang szólal meg, mögötte szól a kellemes zene. Megismerjük a tájat, ahol később Budapest nagy várossá fejlődött. A szelíd tájra − a Duna partján − római település épül fel : Óbuda a római időkben. Rálátunk a polgárvárosra, az óbudai amfiteátrumra, de a budai vár és Pest területe még szinte üres. Mindössze egy kis erődítményt látunk a mai Erzsébet híd pesti oldalán. A római birodalom határán vagyunk.
|
|
A látvány megváltozik: a középkori Buda van már előttünk, Mátyás korában. Pest még alig emelkedik ki szerény, paraszti házaival. Buda szép. A Dunán egy-két sajka fodozza a vizet. A szép reneszánsz kisérőzene lassacskán elhalkul, és egyszerre török zenét hallunk már. A városból minaretek és kupolás építmények nőnek ki.
|
|
|
|
Aztán már Budavár visszafoglalása után, a XIX. század elején, utána kis idővel a század második felében vagyunk. A Duna fölött már áll a Lánchíd. A XX. századra fordulóban, a fővárossá fejlődő Budapestet látjuk a Lánchídtól elindulva, korabeli fotókon és egy-egy egymástól térben elkülönített, csupán fénysugárral megvilágított háromdimenziós, méretarányos maketteken: a Tudományos Akadémia, a Parlament, a Bazilika, a Halászbástya, a Hősök tere és a hidak, körútak és terek tűnnek fel szemünk előtt. |
|
A jelenet végén csak a Lánchíd maradt megvilágítva. Most hirtelen robbanás hangjai hallhatók.
A híd, amelyen a közönség áll, lassan emelkedni kezd. A lepel, amely elrejtette mindazt, ami a nézőtéri híd alatt van, csendben hátragördül. Egyszer csak kedélyes villamos-csilingelést, és a távolból, a kanyarban csikorgó kerekek hangját halljuk. Megszólal a kukáskocsi jól ismert hangja is. Keleten, Pest felett lassan már dereng. A hajnal fénye kezdi megvilágítani a látogatók alatti hatalmas területet, amelyből eddig semmit nem láthattak.
Ahogy a nap emelkedik, úgy tisztul a kép. Már az utcák, terek, kertek, teraszok is megfigyelhetők.
Dél van. Harangoznak. A nézők elmerülhetnek a részletekben. A nagyméretű teret ugyanis nem lehet az oldalánál állva egyszerűen belátni, ezért kellő magasságban egy sínen közlekedő hidat tervezünk, és annak segítségével megindul a nézőtér: a látogató város fölé utazik. A nézők a várost 4-5 m magasban haladva látják, annak minden részletével. Lassan a Gellérthegy fölé érnek. Átmennek a híd túloldalára, hogy a várost a másik irány felé tekintve is alaposan szemügyre vehessék.
A nap lemenőben van a János hegy felett. Budapest lámpái fokozatosan meggyúlnak. A Halászbástya, a Parlament a Lánchíd, a Citadella, a pesti Duna-part fényárban úszik.
|
||
Az Aladin Filmstúdiónak az itt láttatott terve: hosszútávú terv. Egyedül nem tudja megvalósítani. Csak bele tud kezdeni. Már bele is kezdett. Referenciaként elkészítette a Gerbeaud-ház méretarányos makettjét, amelyet stílszerűen a Gerbeaud Kávéházban tár a látogatók elé. Azt reméli, hogy a szemlélő hozzáképzeli a térben-időben majdan látható budapesti látványosságot: az időpanorámát.
|
© Az ezen a weblapon publikált koncepció
Salusinszky Miklós és Szilágyi
János szellemi
tulajdonát képezi.
Bármilyen engedély nélküli felhasználása
jogsértésnek minősül.